Wednesday, February 16, 2011

@@ salam terakhir,...... ku milikMU~


Manisnya cinta seperti madu, tenangnya cinta umpama awan di langit, bahagia bercinta tidak makan pun tak apa asalkan ungkapan cinta sebati di jiwa  dan seolah-olah diri tidak terpijak di bumi nyata.



NAMUN...CINTA ALLAH JUALAH MELAKARKAN KETENANGAN..................................







Jemy adalah anak tunggal keluarga Datuk Baharom, mendapat pendidikan di UK DALAM jurusan kedoktoran. Jemy anak gadis kesayangan Datuk Baharom dan Datin Kamilah. A'aa mesti anda terkejut kn?? nama Jemy, tp rupanya perempuan. Itulah Jemy atau nama asalnya Jamilah. nak dijadikan cerita, asalnay si Jamilah ni baik orangnya, pakai jilbab...berbudi bahasa, pandai mengaji, hormat orang tua pulak tu...bab kata sebut je nama Jamilah, memang xde orang lain lagi..itulah keturunan Datuk Baharom dan Datin Kamilah..keturunan yang baik-baik...





Masa belajar kat UK, Jamilah ni byk bantu kwn2..terutamanya dalam soal agama..senang citer "Pendakwah Bebas". Nak pendekkan cite, begini...satu hari..de la bdk coursematenya, mat Salleh...cm Mat Salleh tu suka kt Jamilah..ape lagi, 1000 1 cara la untuk dekat ngn Jamilah..kata Mat Salleh tu " can you help me?, please tell me about islam"...a'aa pe lagi..si Jamilah ni teruja sgt la....at least dia dapat tarik Mat Salleh ni mendalami islam..maka, bermula lah al kisah, mulai saat itu, Jamilah terus rapat dengan Mat Salleh ni..



bulan berganti bulan, hari demi hari....Jamilah sudah berubah..tudung entah ke mana, sembahyang cukup entak ke tidak..apa yang dia tau, hari-hari kelab malam..lps kuliah lepak dgn kwan-kawan.. Yang dibangga-banggakannya, "can u call me Jemy"..Terus terkejut Mat Salleh tu, pe tidaknya..tak sangka Jamilah boleh berubah seperti itu..Namun, dia bersyukur, Allah telah membuka hatinya memeluk islam...tapi, dia sedih sgt bila tengok Jamilah seperti itu..Mau tidak mau, dia berazam membawa Jamilah ke pangkal jalan..



Pada satu malam, Saifullah (nama islam Bryan) pergi ke kelab malam..setelah mencari Jamilah ke merata tempat, akhirnya dia yakin pasti Jamilah berada di sana..Astaghfirullah al'azim..beristighfar panjang Saifullah melihat keadaan Jamilah..hanyut dan hanyut seolah-olah terkena kejutan budaya..Dengan menahan kemarahannya, Saifullah menyuruh si Jamilah ni balik..dengan muka yang monyok, Jamilah terus beredar..



hari demi hari, hidup Jamilah tak tenang, kuliah banyak tak datang..hidup sentiasa gelisah...menangis..menangis..dan terus menangis...Satu hari tu, entah kenape tiba-tiba wajah Saifullah bermain di fikirannya..setelah sekian lama sejak peristiwa di kelab malam tu, Saifullah telah menghilangkan diri...



"Paul, where is Saifull?" tanya Jamilah kepada bestfriend Saifull.."are you serius?" soal Paul hairan..."yeah, i'm serius.. what happened" Jamilah bertambah resah...menjangkakan sesuatu yang buruk berlaku.." he was died, last month..this letter for you..from Saifullah..I'm sorry, I can not be contacting you. I've been looking for you, but i don't know where are you..so sory Jamilah " suara kesal Paul setelah sekian lama Jamilah kini telah di temui..





salam...

Buat Jamilah, sahabatku..~

Terlebih dahulu saya memohon kemaafan kiranaya selama persahabatan, Jamilah ambil hati dengan gurauan, sendaan, dan kata-kata saya selama ini.. Mungkin Jamilah terkejut kan, saya dapat bercakap Melayu..semua ini kenyataan Jamilah, saya ingat lagi kata-kata awak "nak seribu daya, tak hendak seribu dalih..Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum, sehingga mereka sendiri mengubahnya.."



buat pengetahuan Jamilah, setelah memeluk islam, saya telah belajar Bahasa Melayu selama setahun..Alhamdulillah, berkat usaha, Allah membantu saya..Saya telah mendalami banyak ilmu agama, tenang bersamanya..sekarang hidup saya lebi bermakna..Saya bersyukur dikurniakan seorang teman, kawan dan sahabat seperti awak yang saya akan jadikan sebagai isteri saya pada satu masa nanti..



tetapi, sayangnya..harapan saya tidak mungkin tercapai..Saya telah mengidap penyakit barah Leukimia, dah tahap bahaya..Ingat nak bagitahu Jamilah masa kat kelab malam, tapi keadaan tak mengizinkan..Mungkin saat Jamilah membaca surat ini, saya sudah tiada..



Walau apa pun berlaku, saya nak tengok Jamilah seperti dlu..dan bukan Jemy sekarang..saya harap Jamilah faham..Kembali ke pangkal jalan, sepertimana Jamilah menunjukkan saya jalan kebenaran..



sekian, wassalam..



SAIFULLAH



berderai air mata Jamilah, baru sedar selama ini dia hanyut...hanyut dengan air-air keruh..di bawa angin-angin badai, hingga lupa pada asal usul, tangunggjawab..Mulai saat itu, dia telah kembali kepada kehidupannya yang sebenar, al-quran tidak lagi dijadikan pameran, tasbih bukan juga sebagai tontonan,....setiap hidup digunakan sepenuhnya



".........YA ALLAH,SENTUHLAH HATI KAMI, SAAT KAMI JAUH DARIMU, PELUKLAH HATI KAMI, SAAT KAMI MENCINTAI DUNIA, PELIHARALAH IMAN KAMI SELALU..JADIKANLAH KAMI HAMBA YANG BANYAK BERDOA, BERISTIGHFAR DAN MENANGIS DI HADAPANMU, AGAR DBERI KEKUATAN DAN KESABARAN MENGHADAPI SETIAP SESUATU YANG DATANGNYA DARIMU..SESUNGGUHNYA KU TETAP MILIKMU............."

No comments:

Post a Comment